zaterdag 8 januari 2011

Berichtje van de coach - 9

Lieve dames,

Daniel gaf het al aan in zijn aankondiging van de wedstrijd van aankomend weekend: Lelystad MD1 bleek een maatje te groot.

Het was wel even wennen en inkomen na zo’n lange winterslaap zonder trainingen en wedstrijden. Het was dan ook niet de beste wedstrijd die ik jullie heb zien spelen... Wel een goede oefening voor de verdediging! En vooral Pien kon lekker aan de bak. Complimenten Pien, want je hebt uitstekend gekeept en er heel wat uitgehouden!

In de verdediging viel ook Ellis weer op – uit het niets kwam zij af en toe aanvliegen om de bal weg te meppen!

Wat de verdediging moet onthouden voor de komende wedstrijden: NOOIT door het midden / voor de goal langs de bal wegwerken. Altijd via de “vleugels” (de zijkant dus) en als je geen uitweg ziet, dan maar hard over de zijlijn wegslaan. En bij een team dat elkaar zo goed weet te vinden als Lelystad mag je je vrouw nooit de ruimte geven achterin: strakke mandekking handhaven dus waarbij de vrije man voor de laatste vrouw (in dit geval Ellis) of de keeper is.

Het “uitverdedigen” (als we de bal weer in bezit hebben en mogen uitslaan van nabij de cirkel) ging moeizaam. Lelystad wist de zaak uitstekend op slot te zetten. Op dergelijke momenten kunnen wij alleen maar uitbreken als er bewogen wordt. Ik zal Danny/Pien vragen om daar een paar vaste patronen voor te trainen. En de self-pass niet te vergeten!

De komende wedstrijd zie ik jullie graag een tandje feller: sneller op de bal af en “jagen” (dat deed Lelystad ook uitstekend!); niet afwachten!

Wat ook opviel deze wedstrijd was de hoeveelheid ballen die weer over links ging – ik denk zo’n 80%! Ook dat wil ik graag anders zien; denk vooral daarom ook aan het verleggen (wat ik heel weinig heb gezien deze wedstrijd, maar als het gebeurde was het wel heel effectief!)

Hoewel de aanval niet veel te doen had deze wedstrijd liet vooral Kristie een paar keer zien hoe belangrijk het is om toch scherp te blijven en te zorgen dat je in de ruimte staat: zij heeft een aantal keer een gevaarlijke uitbraak gedaan, een waarvan zelfs resulteerde in een schot op de goal! – helaas hield de keeper die tegen...

Maar wat jullie wel uitstekende deden was: niet opgeven. Ook na een paar tegendoelpunten was het jullie niet aan te zien dat jullie achterstonden: jullie bleven gewoon knokken. Dat zie ik graag en mijn complimenten aan het hele team daarvoor! En het resultaat van het niet opgeven was die fantastische uitbraak in de tweede helft: Julia op rechtsmidden keek, zag Kristie op rechtsvoor, passte in de stick van Kristie, die ook keek en Tessa zag op midden midden en in Tessa’s stick passte. Vervolgens maakte Susan ruimte, Tessa keek en vond Isabel (linksvoor) en Isabel liep een eindje met de bal en maakte het cool af met een verdiend doelpunt! Op zo’n moment, als het allemaal werkt, loop ik naast mijn schoenen van trots!

Train ze deze week en tot zaterdag!

Coraline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten