woensdag 6 april 2011

Berichtje van de Coach - 14

Lieve dames,

Afgelopen zaterdag moesten jullie aantreden tegen Hilversum – het team waar we uit een mooie 1-0 overwinning behaalden, na een voorbespreking waar we het voor het eerst over de thema’s ZELFVERTROUWEN, VECHTLUST, en KIJKEN&PASSEN hadden gehad.

Met drie wedstrijden achter de rug waar de aanvallen er goed uitzagen, had de coach er wel vertrouwen in dat we de prestatie van de uitwedstrijd konden evenaren. De wedstrijd startte echter zoals uit tegen Houten: aarzelend en voorzichtig. Hierdoor werden we al snel in de verdediging gedrukt en kreeg Pien het nog aardig druk in de goal. Gelukkig hield ze alle schoten op het doel tegen zodat we bij rust 0-0 stonden.
Na de rust hervonden jullie de vechtlust en een beetje zelfvertrouwen en ging het stukken beter. Kansen waren er zowel voor Hilversum als voor ons. Vooral op de momenten dat jullie “slim” speelden en gebruik maakten van de ruimte aan de andere kant van het veld door de bal breed te leggen (een aantal uitstekende uitbraken via het midden naar Brechtje op rechtsmidden en vervolgens naar Kristie/Julia op rechtsvoor die allemaal resulteerden in een goede voorzet dan wel schot op de goal). Helaas lukte het ons niet om de bal daadwerkelijk over de doellijn te krijgen en besloot de scheidsrechter 1 minuut blessure-tijd aan de wedstrijd toe te voegen. Jullie waren duidelijk moe en Hilversum scoorde in de laatste 30 seconden dan toch nog een goal tegen. De coach van Hilversum was het roerend met me eens dat gelijkspel een eerlijkere uitslag was geweest.

Ik heb na de wedstrijd thuis uitgebreid met Tessa nagepraat en van haar een aantal tips gekregen die wellicht voor de volgende wedstrijd van pas kunnen komen. Een van de dingen die ik van Tessa hoorde had toch weer met zelfvertrouwen te maken. Ook de rest van het team had ik al voor de wedstrijd opmerkingen horen maken over de twee meiden bij Hilversum die rugnummers hadden; dit heeft bij jullie het psychologische effect gehad dat de wedstrijd in jullie hoofd al verloren was voor we begonnen.
Meiden, ik zeg het nog 1 keer: JULLIE KUNNEN HARTSTIKKE GOED HOCKEYEN!!!!!! We hebben ijzersterke verdedigers, een goed, stabiel middenveld en fantastische aanvallers. En niet te vergeten een goede keeper (Pien, je redding tegen Houten bij de strafcorner staat in mijn geheugen gegrift!). Geen enkele reden dus om te denken dat jullie niet goed genoeg zijn om te winnen.

Voor aanstaande zaterdag heb ik wat huiswerk voor jullie: ik wil graag dat jullie allemaal 3 redenen op schrijven waarom wij tegen Ijsselstein zouden moeten kunnen winnen. Dat gaan we dan voor de wedstrijd bespreken. Daarnaast zou ik graag van jullie allemaal individueel willen horen hoe ik jou kan helpen voor en tijdens de wedstrijd. Dat gaan we niet bespreken, maar dat is voor mij alleen.

Verder nog de thema’s voor zaterdag (niet veel anders dan vorige week):
  1. Achterin hou je je man; als de tegenpartij de bal heeft mag je geen centimeter ruimte geven aan de dame die je dekt; zorg dat je weet wie “jouw vrouwtje” is en ga en blijf op haar tenen staan (nou ja, niet letterlijk dan natuurlijk J)
  2. Als wij aan de bal zijn, dan maken we het veld breed, creeer ruimte, zodat de persoon die aan de bal is, de bal kan passen (ga dus niet naar je teamgenoot toelopen als die aan de bal is, want dan kan zij de bal niet meer aan jou kwijt) – denk aan de breedte-pass!
  3. Snel schakelen tussen aanval en verdediging – niet afwachten dus!
  4. Zelfvertrouwen en vechtlust
Groeten, De Coach!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten